Sabtu, 19 Oktober 2013

TOLONGI LAH AKU!!(CERITA AKU)

>.lahir dari dunia
>.hidup mengoncang dunia
>.seorang manusia yang diduga
>.keadaan miskin yang di hina
>.teguh kan hati untuk berjihat kejalan yang benar
>.sentiasa bersabar 
>.kerana yakin Allah s.w.t ada lah segala nya
 
'pagi yang indah di sinari cahaya embun,pokok-pokok kehijauan pagi itu lah bermula nya cerita aku

;seorang budak kecil yang di lahir kan dengan cukup sifat dan seorang pembimbing(lelaki) seperti "kain putih yg belom di conteng'..tapi keadaan yg mentakdir kan untuk die berpisah selama nya,ibu nya telah meninggal ketika melahir kan nya pada pagi itu kerana berlaku pendarahan yang teruk, selepas waktu subuh hari jumaat.angin bertiup dingin seperti menggambar kan kesedihan seorang budak yang baru lahir itu.lalu bapa nya malek yang berumur 34 itu memeluk serapat nya isteri nya dan berkata''abang menyangi kin hingga akhir hayat abang.abang tak mampu harungi hidup abang tanpa kin,tapi abang redo sebab kin seorang isteri abang yg sangat mulia,abang redo jodoh kita sampai kesini'.beberapa saat kemudian pihak hospital bertanya pada bapa nya'' apa gerangan nama budak itu'' dan bapa nya menjawab'' zakaria nama nya'' lalu pihak hospital memberi penerangan bahawa isteri nya yg telah meninggal itu akan selesai berada di hospital pada waktu 3.00 ptang dan menyaran kan supaya melakukan pengebumian dengan cepat..lalu bapa nya menggangguk (menanda kan kesetujuan nya).

;pada lewat malam itu bapa nya merenung anak nya sambil mengalir kan air mata nya.dalam hati bapa nya berkata;anak ku jadi la orang yang berguna kemudian hari,hormati la orang yang telah menduga''lalu budak itu menangis bapa nya bergegas membuat susu dalam hati bapa nya bekata"anak ku sungguh perit bagi mu harungi hidup tanpa ibu mu,bapa mu ini tidak mampu menjaga mu seperti orang lain,ya Allah tabah kan la hati kami.setelah anak nya telah kekenyangan bapa nya memeluk anak nya hingga terlelap,kadang kala bapa nya terjaga kerana ingin menampar nyamuk yang menyakiti anak nya.setiap pagi bapa nya akan mengutip tin sambil membawa anak nya yang masih kecil itu..

setelah umur budak itu berumur 7 tahun.pihak sekolah mengata kan pada zakaria yang ayah nya telah meninggal kerana di langgar kereta sewaktu mengutip tin di tepi jalan(sesungguh nya ayah budak itu seorang miskin).zakaria berlari meraung kededihan .dan telah pergi hospital untuk melihat bapa nya..alangkah hiba nya hati budak itu setelah melihat ayah nya yang telah terkulai layu..

selepas kejadian itu budak itu telah di hantar kerumah anak-anak yatim.kerana budak itu tiada saudara mara.hampir setiap hari budak itu termenung..lalu penjaga rumah anak yatim itu bernama safisah bertanya''zakaria kenapa kamu termenung..jika ada masaalah cakap la kat akak? zakaria menjawab ''zakaria sayang ibu! zakaria sayang ayah! sambil menangis budak itu memeluk safisah..dalam pelukan itu safisah berkata"zakaria kena sabar..Allah ingin duga zakaria..jadi kuat ek..agar ibu dan ayah gembira di alam sana''(safisah memujuk).lalu safisah bertanya''adik da besar nanti nak jadi apa ek? zakaria menjawab''adik nak jadi ustaz adik nak jadi seorang yang berbakti.

setelah makin membesar dan telah dewasa zakaria telah melanjut kan pelajaran dalam bidang agama.kini seorang budak yang kecil dulu telah berjaya kini.setelah menjadi penceramah yang sangat terkemuka,seorang pendengar ceramah berkata''macam mana ustaz zakaria berjaya sampai kesini zakaria menjawab ''buat kerana Allah,redo dari ibu bapa.baik pada semua kehidupa,sabar dan jadi kekuatan apa yg menimpa ujian nya.......


ros hitam was here at 11:14 PTG


">
[C]HaRu_EtOwArU
Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.comGet awesome blog templates like this one from BlogSkins.com